Zakład Ubezpieczeń Społecznych zwraca się do swoich klientów z prośbą o ograniczenie wizyt w placówkach ZUS w całym kraju. W przypadku potrzeby kontaktu można skorzystać z informacji telefonicznej, wysłać maila lub skorzystać z portalu PUE ZUS.
- W związku z działaniami profilaktycznymi, które mają zapobiegać rozprzestrzenianiu się koronawirusa w Polsce, zwracamy się do klientów ZUS z prośbą o ograniczenie bezpośrednich wizyt w placówkach Zakładu. Dodatkowo w dniach 16 i 23 marca sale obsługi klienta w ZUS będą pracowały w godzinach od 8.00 do 15.00 – powiedziała Beata Kopczyńska, rzecznik prasowy ZUS w województwie śląskim.
W przypadku potrzeby kontaktu można korzystać z informacji telefonicznej – numer tel. 22 560 16 00. Konsultanci są dostępni w dni robocze od poniedziałku do piątku w godzinach 7.00 - 18.00. Można korzystać również z kontaktu mailowego. Adres e-mail do zapytań ogólnych cot@zus.pl
Kontakt możliwy jest także za pośrednictwem usług elektronicznych dostępnych na portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Więcej informacji na temat kontaktu online pod adresem:
https://www.zus.pl/baza-wiedzy/o-platformie-uslug-elektronicznych-pue-/o-platformie-uslug-elektronicznych-pue-/informacje-dotyczace-pue
* Doradca w sprawie ulg i umorzeń
Przedsiębiorcy zainteresowani formami wsparcia ZUS w sytuacji niemożności opłacenia na czas składek na lub chcący uzyskać informację na temat rozłożenia długu na raty mogą kontaktować się z doradcami ds. ulg i umorzeń. Doradca zaproponuje przedsiębiorcy najdogodniejszą formę spłaty należności (np. rozłożenie na raty lub odroczenie terminu płatności składek). Pomoże w wypełnieniu dokumentacji niezbędnej do udzielenia ulgi i poinformuje o etapach rozpatrywania wniosku. Usługę tę ZUS kieruje do osób, które mają trudności i zaległości w regulowaniu składek. – Zachęcamy, aby korzystać z tego telefonicznie lub mailowo. Z usługi mogą skorzystać nie tylko przedsiębiorcy, ale także inne osoby zobowiązane do spłaty należności, w tym również osoby zobowiązane do zwrotu nienależnie pobranych świadczeń – powiedziała rzeczniczka.
Doradca ds. ulg i umorzeń na podstawie informacji przedstawionych przez klienta przedstawi najdogodniejsze formy uregulowania zobowiązań. Może zaproponować płatnikowi rozłożenie zadłużenia na raty, odroczenie terminu płatności, zawieszenie postępowania egzekucyjnego.
ZUS może umorzyć należności w przypadku stwierdzenia całkowitej nieściągalności należności lub gdy osoba opłacająca należności znajduje się w trudnej sytuacji finansowej i rodzinnej.
* Kontakt telefoniczny z ZUS
Dzwoniąc pod numer infolinii ZUS, tel. 22 560 16 00, w dni robocze w godz. od 7.00 do 18.00, po wybraniu „0” (połączenie z konsultantem), należy wybrać odpowiedni temat rozmowy w zależności od sprawy, którą chcieliśmy wyjaśnić:
o 1 - Pomoc techniczna i obsługa e-ZLA
o 2 - Renty i emerytury
o 3 – Zasiłki
o 4 - Informacje dla ubezpieczonych
o 5 - Informacje dla płatników
o 7 - Ulgi i umorzenia oraz zawieszenie działalności
o 9 - Zasiłek opiekuńczy i świadczenia z powodu poddania się kwarantannie lub izolacji