Z ostatniej chwili

Przebudowa torowiska w centrum Częstochowy w wakacje

2020-06-04 12:23:52 informacje
img

Za miesiąc rozpocznie się przebudowa najtrudniejszego odcinka torów tramwajowych w Częstochowie. Ta część - od ronda Adama Mickiewicza do alei Jana Pawła II przebiega przez ścisłe centrum miasta i będzie wyzwaniem logistycznym. Co ciekawe, odcinek od skrzyżowania z ulicą Jasnogórską do ronda Adama Mickiewicza będzie wykonywany w technologii tzw. zielonego torowiska, pierwszego tego rodzaju w mieście – informuje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, przedstawicielka spółki NDI do kontaktu z mediami.
Wykonawca prac – konsorcjum, którego liderem jest sopocka firma NDI - zrealizowało i udostępniło do ruchu już dwa odcinki przebudowywanych torów: tzw. odcinek piąty z pętlą na południu Częstochowy oraz odcinek czwarty przy wyjeździe z zajezdni MPK
W Częstochowie modernizowany jest prawie 14-kilometrowy odcinek od ul. Fieldorfa-Nila do pętli przy alei Pokoju. NDI prace wykonuje na rzecz Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego.
Inwestycja jest realizowana na istniejącym stanie układu torowego z podziałem na odcinki, tj.: 1, 2, 3, 4, 5a, 6. Obejmuje wymianę starych elementów torowiska na nowe, ale to też przebudowa liniowej infrastruktury tramwajowej wraz z siecią trakcyjną, sterowaniem, okablowaniem linii tramwajowej, przejazdami kołowymi (samochodowymi) i małą architekturą.
- Obecnie na Pętli Kiedrzyńska realizujemy roboty torowe polegające na rozbiórce istniejącego torowiska i budowie konstrukcji nowego. W międzyczasie wykonujemy fundamenty pod słupy trakcyjne – mówi Łukasz Susło, dyrektor kontraktu z firmy NDI. - Zrealizowaliśmy i udostępniliśmy już dla pasażerów odcinek wraz z pętlą na południu Częstochowy oraz odcinek czwarty przy wyjeździe z zajezdni MPK. Na południu Częstochowy realizujemy dwa odcinki, tzw. odcinek pierwszy wraz z pętlą na Fieldorfa oraz odcinek drugi od alei Jana Pawła II do ulicy Kiedrzyńskiej.
Kontrakt realizowany jest w formule „Projektuj i buduj”. Część odcinków jest podzielona na pododcinki, dla których wykonawca musi uzyskać osobne decyzje administracyjne pozwalające na realizacje prac. Roboty torowe poprzedzone były przebudową infrastruktury podziemnej, która kolidowała z inwestycją. Wyzwaniem była i jest praca w ścisłym centrum miasta, tak aby w jak najmniejszym stopniu utrudnić życie mieszkańców Częstochowy.
- Firma NDI i podwykonawcy wykonują gigantyczne prace na terenie miasta, podejmując się tej budowy tak naprawdę nowej linii tramwajowej w starym śladzie pomiędzy południem i północą miasta – mówi Maciej Hasik, rzecznik MPK Częstochowa. - Dzięki temu możliwe jest wykorzystanie mocy przerobowych innej firmy realizującej kontrakt w ramach tego zadania – bydgoskiej PESY. Dzięki temu co NDI wybuduje, 10 nowych tramwajów TWIST, które produkuje PESA, będą mogły jeździć po torach częstochowskich i wozić mieszkańców. Jest szansa, że kiedy ten największy w historii miasta kontrakt tramwajowy zostanie zrealizowany, tramwaj przestanie być tylko elementem miejskim, a stanie się modnym, bezpiecznym, komfortowym, środkiem lokomocji i że częstochowianie pokochają go na nowo.
*
Wartość umowy: 94.095.591,97 zł netto, 115.737.578,14 zł brutto.
Data podpisania Umowy: 29 maja 2018 r.
Planowana data zakończenia robót 31 stycznia 2021 r.
Projekt realizowany jest w ramach programu „Lepsza Komunikacja w Częstochowie”

Page generated in 0.017 seconds.