W ramach programu Lepsza Komunikacja w Częstochowie realizowana jest największa inwestycja związana z modernizacją infrastruktury tramwajowej w historii miasta. Zakres kompleksowej przebudowy starej linii tramwajowej między Rakowem a Północą obejmuje także budowę dwóch podstacji odpowiadających za zasilanie sieci tramwajowej i koordynację jej funkcjonowania.
Dwa w pełni wyposażone w odpowiednie elementy budynki tego typu powstały w zajezdni MPK przy al. Niepodległości i na nowej pętli w północnej części miasta przy ul. Fieldorfa-„Nila”. Na Północy stara podstacja została zdemontowana, a jej zastępczyni będzie bardziej wydajna.
Nowe budynki posiadają pełne zaplecze sanitarne dla specjalistów nadzorujących prace systemów zasilania.
Zmodernizowana ponadto została także istniejąca podstacja w dzielnicy Tysiąclecie przy ul. Czartoryskiego.
Czwarta tego typu instalacja funkcjonuje przy trasie linii nr 3 na Błesznie.
Wszystkie częstochowskie podstacje koordynujące zasilanie sieci tramwajowej wyposażone są już tym samym w najnowocześniejsze technologicznie podzespoły, co poprawi sterowanie ruchem tramwajów na terenie Częstochowy. Każda jednocześnie jest przystosowana do rozbudowy o kolejne moduły w przypadku realizacji następnych inwestycji tramwajowych.
Środki finansowe, dzięki którym zrealizowano budowę i modernizację podstacji, wchodzą w skład łącznych kosztów wielkiej przebudowy starej linii tramwajowej. Wszystkie realizowane prace pochłoną 114 mln zł. Wraz z zakupem 10 nowych składów tramwajowych Twist 2.0 ten gigantyczny kontrakt opiewa na 204 mln zł. 144 mln zł z tej kwoty miasto pozyskało ze środków UE - informuje Maciej Hasik, rzecznik prasowy MZDiT i MPK.
Na zdjęciach: wnętrze podstacji i budynek mieszczący jedną z nich na Północy z zewnątrz.