Z ostatniej chwili

Co robić z agresją?

2018-03-22 13:25:42 informacje
img

Projekcje filmów nagranych przez uczniów i pedagogów, wykład, a przede wszystkim debata oxfordzka z udziałem uczniów częstochowskich szkół znalazły się w programie konferencji szkoleniowej o przemocy, agresji i mediach - informuje Biuro Prasowe Urzędu Miasta.
Organizatorami spotkania, które 21 marca odbyło się w sali sesyjnej Urzędu Miasta, były: Zespół Interdyscyplinarny ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie na terenie miasta, Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Wydział Polityki Społecznej Urzędu Miasta.
Pretekstem do dyskusji były filmy nagrane przez uczniów - z udziałem uczniów i pedagogów - Społecznej Szkoły Podstawowej nr 2 i I Społecznego Liceum Ogólnokształcące im. Zbigniewa Herberta STO - "Pudło" w reżyserii Rafała Romańskiego, "Karuzela" Krzysztofa Kumki, Macieja Kuczyńskiego, Macieja Mielczarka i Szymona Walczaka, "Lekcja" Jakuba Wrotniaka, "Oddech" Kingi Gradzik i Zuzanny Ziembacz, "Pasta - basta" Karoliny Fajer i Julii Kaptacz oraz "Portal" Macieja Kowalika i Szymona Polinceusza.
Debatę z udziałem czterech grup młodzieży z obu szkół przygotował dr Mateusz Dąsal, prorektor ds. nauki w Wyższej Szkole Lingwistycznej w Częstochowie, pedagog Społecznej SP nr 2 i I Społecznego LO im. Zbigniewa Herberta STO.
W debacie poruszono tematy przemocy i agresji oraz ich przyczyn, młodzi ludzie zaprezentowali też swoje talenty krasomówcze i retoryczne umiejętności. Próbowano znaleźć odpowiedź na pytanie, czy agresja i wynikająca z niej przemoc to kwestia genetyki, a może ewolucyjnych uwarunkowań albo wpływu środowiska – rodziców, szkoły, podwórka, kolegów.
Młodzież spierała się też co do sposobu radzenia sobie z tymi problemami, a jej propozycje nie zawsze były oczywiste czy też zgodne z ogólnie przyjętymi społecznymi normami. Jedni specjaliści wskazują bowiem, że należy umieć się wyciszyć, przepracować agresywne skłonności „w sobie”, umieć stłumić narastającą agresję, a przez to nie dopuścić do pojawienia się przemocy. Koszt jednak takiego zachowania bywa dla danego człowieka zbyt duży – nerwice, choroby nieujawnianych uczuć, bo tłumiona agresja niszczy organizm.
Inni specjaliści twierdzą, że najlepszym sposobem jest znalezienie kontrolowanego i konstruktywnego ujścia dla agresji, zdrowego rozładowania negatywnych emocji; pomocny tu jest przede wszystkim sport, ale też każdy inny wysiłek fizyczny.
Zachowania agresywne u nastolatków często wynikają z chęci zwrócenia na siebie uwagi rodziców, nauczycieli, kolegów, koleżanek. Agresywne postawy często też kształtują złe wzorce obserwowane w rodzinnym domu, ale także w środowisku rówieśników.
Młodzież dyskutowała również o tym, czy agresja i przemoc, z którą mamy do czynienia na co dzień w mediach - telewizji, brutalnych grach komputerowych, w internecie powoduje eskalację agresji i sprawia, że akceptujemy zachowania przemocowe, czy też wyładowując agresję w świecie wirtualnym, stajemy się spokojniejsi w realnym życiu. Debatę podsumowali psycholog dr Andrzej Margasiński, pedagog, specjalista terapii uzależnień Karolina Rakocz oraz emerytowany kurator sądowy Alina Kula.
Na zakończenie spotkania interesujący, przekazany w przystępny sposób wykład poświęcony uzależnieniom, przemocy i agresji poprowadził dr Andrzej Margasiński z Akademii im. Jana Długosza.
Fot. Biuro Prasowe Urzędu Miasta

Page generated in 0.0162 seconds.